De impact van verhuizen
Welke invloed heeft verhuizen in je kindertijd op je psychologische en emotionele ontwikkeling? In het kort geef ik hieronder een indruk van de gevolgen van verhuizen voor een kind, in een sessie kunnen we dat diepgaander bespreken wanneer het op jou van toepassing is en gevolgen heeft gehad op je ontwikkeling.
Elke verhuizing heeft impact op een kind, er is altijd sprake van onrust en verandering. De periode van verhuisplannen, de inpakfase, de daadwerkelijke verhuizing van spullen en dan de uitpak en inricht fase.
Op heel jonge leeftijd, wanneer het kind nog niet naar kinderopvang of school gaat, is de invloed van een verhuizing het kleinst. De baby, peuter of kleuter merkt natuurlijk de onrust bij ouders die van alles aan het regelen zijn om te verhuizen. Het heel jonge kind krijgt nog weinig mee van de verhuizing zelf. Wel zal het zich bewust zijn van nieuwe geuren, andere geluiden en andere routes in de nieuwe woning.
In de leeftijd dat het kind naar school gaat is de verandering groter. Een nieuwe kamer, mogelijk een andere school met nieuwe vriendjes, een andere omgeving die verkend moet worden, een nieuwe sportvereniging en alle andere aanpassingen die nodig zijn. Tot de middelbare schooltijd is de verandering voor het kind goed op te vangen. Kinderen in die leeftijd zijn nog flexibel en andere kinderen nemen een nieuwkomer vaak snel op.
Vanaf de middelbare school is schok van een verhuizing groot. Groepjes op school zijn gevormd en het integreren verloopt een stuk lastiger. Het uitsluiten van een nieuw kind is harder dan op de lagere school. Een kind in de pubertijd is minder flexibel en heeft al meer een eigen identiteit ontwikkeld. Hierdoor is integreren in een nieuwe omgeving een veel grotere uitdaging.
Hoe een verhuizing verloopt voor een kind is voor een groot deel afhankelijk van de ouders. Word je als kind meegenomen in het verhuisproces of is het een voldongen feit waar je je in moet schikken. Wanneer het kind mag meebeslissen zal het meer zelfvertrouwen en eigenwaarde behouden, dan wanneer het geen stem heeft in het proces. Voor een kind dat zich gedwongen moet aanpassen ligt verlies van zelfvertrouwen en eigenwaarde op de loer. Het kan zelfs leiden tot een depressie, wat afhankelijk is van de omgeving waar je als kind in terecht komt.