&
Zelfontplooiing
Ontspanning

Zelf-liefde & Samen-liefde

Liefde brengt je dichter bij jezelf

Trots zijn op de dingen die je doet en op jezelf is heerlijk om te ervaren. Helaas zijn er nogal wat mensen die houden van jezelf als iets negatiefs zien. Ze zijn bang egoïstisch te zijn als ze zich positief uitlaten over zichzelf. Terwijl het eigenlijk iets heel moois is wanneer iemand blij is met zichzelf. Zelf-liefde brengt je dichter bij jezelf en helpt je ervaren dat je gewoon mag zijn zoals je bent en wie je bent.

Van jezelf houden is belangrijk. Van jezelf houden betekent dat je meer positief dan negatief over jezelf bent. En dat je (bijna) geen negatieve stemmetjes meer hebt in jezelf die je onderuit halen. Het is tevens de basis voor de liefde met een ander, zonder zelf-liefde is het bijzonder moeilijk om een gezonde relatie op te bouwen.

Vanuit 'alleen kunnen zijn' naar 'samen kunnen zijn'

Voor een echte diepe liefdesrelatie is het nodig dat je echt van jezelf kunt houden. Met een negatief zelfbeeld kom je vroeg of laat in conflict met je liefdespartner. Je geliefde ziet jou als positief, terwijl jouw zelfbeeld negatief is. Wat we vervolgens zien is dat partners in een selffulfilling prophecy komen. De liefde van de ander wordt op de proef gesteld om het eigen negatieve beeld van jezelf te bevestigen.

Individuele of Relatie Therapie bij John

Voel je vrij om met me in gesprek te gaan en te onderzoeken wat ik voor je kan betekenen bij onze praktijk in Groningen

Meer →

Individuele of Relatie Therapie bij Sanne

Voel je vrij om met me in gesprek te gaan en te onderzoeken wat ik voor je kan betekenen bij onze praktijk in Groningen

Meer →

Kenmerken van een gebrek aan zelfliefde

Bijna niemand is helemaal zonder zelfliefde. Er zijn wel een aantal kenmerken waaraan je kunt herkennen dat je te weinig of een gebrek aan zelfliefde hebt. Wanneer je meer bewust bent hoe je jezelf in de weg zit met de liefde voor jezelf, dan kun je sturing gaan geven zodat je meer liefde gaat ervaren voor jezelf.

  • Zelf kritiek: Je bent erg kritisch naar jezelf en hebt moeite om je positieve kanten te zien of te benoemen.

  • Perfectionistisch: Het is niet snel goed genoeg en het kan altijd beter.

  • Pleaser: Je komt minder op voor jezelf omdat je jezelf minder belangrijk vindt. Je negeert je eigen behoeften en wensen omdat je jezelf niet op waarde schat.

  • Ondankbaar: Je hebt er moeite mee om terug te kijken en te waarderen wat je hebt bereikt.

  • Wegcijferen: Wanneer je altijd iedereen graag wilt helpen, zonder eerst aan jezelf te denken, dan kan dat op de langere termijn ten koste gaan van jouw eigen geluk. Als je jezelf continu op de 2e plaats zet, dan vergeet je eigenlijk wat je zelf wilt.

  • Prestatiedruk: De maatschappelijke druk is door de jaren heen steeds groter geworden en tegenwoordig dienen we allemaal goed te presteren. We worden er door de media steeds aan herinnert dat we niet goed genoeg zijn en onszelf moeten verbeteren.

  • Afleiding: De prikkels die je afleiden zijn enorm en zorgen ervoor dat je niet echt stilstaat bij jezelf. We zitten steeds meer in een virtuele wereld en vergeten de werkelijke wereld om ons heen.

  • Afhankelijkheid: Door je afhankelijk op te stellen, ben je minder bewust van je eigen behoeftes en verlangens. Doe je dit regelmatig dan vergeet je wat jij belangrijk vindt en doe je dingen die je misschien helemaal niet wilt.

Durf te veranderen

Neem de sprong en meld je aan voor een vrijblijvend intakegesprek in Groningen

Lees meer

De kracht van zelfliefde

Wanneer je genoeg zelfliefde hebt, dan zit daar een enorme kracht achter

Er zitten vele voordelen aan een gezonde dosis zelfliefde:

  • Een diepere connectie met mensen

  • Een betere mindset en minder gezondheidsproblemen

  • Minder last van faalangst en perfectionisme

  • Beter sociaal leven

  • Leven vanuit je hart zonder angsten

  • Emotionele weerbaarheid

  • Meer positieve gedachtes

  • Een succesvol en gelukkig leven

  • Meer zelfvertrouwen

Het leven wordt altijd mooier als je jezelf beter behandelt. Dit accepteren is een belangrijke stap naar heling.

Gevolgen van een gebrek aan zelfliefde

Om van binnen gelukkig te zijn, dien je echt aardig naar jezelf te zijn

Wanneer je continu het idee hebt dat er iets ontbreekt in je leven, terwijl je wel van alles hebt wat je je kunt wensen, heb je zeker een gebrek aan zelfliefde. Je hebt een huis, een baan of eigen onderneming, vrienden, familie, je voelt je gezond en toch knaagt het aan je en ben je niet echt gelukkig. Er is innerlijk geen echte voldoening en je bent niet echt tevreden met jezelf. Dan is het tijd voor soul searching oftewel het zoeken naar diepere betekenis voor jezelf, waar ligt je echte geluk en waar ligt je ware voldoening?

Om te komen tot meer zelfliefde kun je je de volgende vragen stellen:

  • Welke waarde geef je aan jezelf?

  • Hoe is het met het vertrouwen in jezelf gesteld?

  • Heb je echt respect voor jezelf?

Meer zelfliefde bereik je door meer te accepteren wie je bent. Het hebben van een mild stemmetje in jezelf is belangrijk. Wanneer je voortdurend een negatief stemmetje hebt, is het goed om hier eens heel goed naar te kijken en te onderzoeken waar dit vandaan komt. Je wordt niet met een negatieve houding geboren, het is een aangeleerd gedrag en dat kun je dus ook weer afleren.

Kun je in de spiegel kijken en echt voelen dat je van jezelf kun houden? Je mag natuurlijk best een beetje zelfkritiek hebben, waar het om draait is dat de vriendelijkheid naar jezelf overheerst in plaats van de zelfkritiek.

Een heldere aanpak

Assertiviteit, Zelfvertrouwen, Grip op gevoelens, Ademwerk en meer

10 tips om zelfliefde te vergroten

Heb je weinig zelfliefde, dan kun hiermee aan de slag

  1. Neem het besluit dat je van jezelf gaat houden. Dat klinkt misschien een beetje suf, maar je moet het echt willen om een verandering te bereiken.

  2. Word er bewust van hoe je in jezelf praat. Buig negatieve innerlijke opmerkingen om naar positieve.

  3. Stop het vergelijken met anderen. Iedereen is verschillend en de een is niet belangrijker dan de ander.

  4. Let op je gezondheid en doe dingen die je gezondheid bevorderen. Eet en drink gezond, zorg voor voldoende beweging en slaap.

  5. Creëer rustmomenten voor jezelf. Je hoeft niet de hele tijd aan te staan. Door te zorgen voor ontspanning kun je juist opladen en ga je je beter voelen. Meditatie of yoga kunnen hierbij helpen.

  6. Laat perfectionisme los. Goed is goed genoeg en die uitspraak is er niet voor niets. Alles kan nog beter, leg je focus dat iets goed genoeg is.

  7. Vergroot je zelfliefde door soloseks. Zowel voor mannen en vrouwen is dit een goede manier om meer met jezelf en je eigen lichaam in contact te komen. Je kunt zo doen wat je fijn vindt en helemaal aandacht aan jezelf geven.

  8. Wees meer en meer echt jezelf. Het is misschien mooi dat je je kunt aanpassen, maar daarmee verlies je het contact met jezelf. Zorg ervoor dat je weer uit je hart kunt leven en dat je net zo onbevangen bent zoals jonge kinderen dat kunnen zijn.

  9. Beoefen mildheid. Je hebt anderen niet nodig om van jezelf te houden. Wanneer je mild bent naar jezelf, ga je vanzelf meer van jezelf houden.

  10. Wees trots op jezelf. Geef jezelf vaker een compliment en wees je er meer bewust van wat je hebt bereikt en wie je bent.

De oorzaak van een gebrek aan zelfliefde

Het is nodig om een veilige hechting met jezelf aan te gaan

De oorzaak van een gebrek aan zelfliefde is eigenlijk altijd terug te vinden in je opvoeding. Dat wil niet direct zeggen dat je slechte ouders hebt gehad. Natuurlijk is het logisch dat je gebrek aan zelfliefde hebt wanneer je ouders weinig aandacht voor je hadden. Heb je niet genoeg zorg, veiligheid, aandacht, respect en liefde gekregen vanuit jouw ouders of van de personen die jou hebben opgevoed, dan zal dat een lagere eigenwaarde geven.

Als je opgroeit met een onveilige hechting, kun je geneigd zijn om jezelf de schuld te geven van de situatie. Je kunt het gevoel hebben dat er iets mis is met jou, in plaats van de omgeving waarin je bent opgegroeid. Dit kan bijdragen aan het ontwikkelen van een negatief zelfbeeld en het gebrek aan zelfliefde.

Het kan ook zijn dat je ouders je te beschermd hebben opgevoed. Ook dit kan zorgen voor een gebrek aan zelfliefde, omdat je niet hebt geleerd om met tegenslagen om te gaan. Je ouders hebben je niet weerbaar gemaakt met als resultaat dat je weinig vertrouwen hebt in jezelf.

Externe factoren, zoals de media, sociale vergelijking en culturele normen, kunnen bijdragen aan het ontstaan van een negatief zelfbeeld en een gebrek aan zelfliefde. De media legt bijvoorbeeld vaak de nadruk op uiterlijk en prestaties, hierdoor gaan mensen zichzelf vergelijken met anderen en krijgen het gevoel dat ze niet goed genoeg zijn.

Het ontwikkelen van blijvend zelfvertrouwen en de daarmee verbonden zelfliefde vereist een bewuste inspanning. Het is nodig om negatieve gedachten en overtuigingen te vervangen door positieve affirmaties en er voor te zorgen dat je omringd wordt door een positieve en ondersteunende omgeving. Zelfliefde en zelfvertrouwen zijn geen eindpunt, maar het is een doorlopend proces dat voortdurende aandacht en inspanning vereist.

Lief zijn voor jezelf ...

... zodat je meer van jezelf gaat houden:

Zelfliefde is:

  • Jezelf goed genoeg vinden

  • Weten wat je te bieden hebt

  • Positieve gedachtes over jezelf

  • Goed voor je lichaam en geest zorgen

  • Jezelf persoonlijk ontwikkelen

  • Eerlijk zijn naar jezelf toe

  • Imperfectie accepteren

  • Jouw emoties volledig omarmen

  • Fouten durven maken

  • Mogen i.p.v. moeten

  • Jezelf onder ogen komen

  • Voor jezelf kiezen en opkomen

  • Zijn wie je bent

Wanneer je jezelf kunt liefhebben ben je er klaar voor om een liefdevolle relatie met een ander aan te gaan. Waar liefde voor jezelf is, is deze er ook voor de ander.

Waar worden de trainingen van ZEON gegeven?

De sessies vinden plaats in ons eigen centrum in Groningen. Hier kunnen wij de optimale sfeer neerzetten om jou te begeleiden.
Voor een aantal trainingen is het mogelijk deze online te volgen.

+
-

Wat is de leeftijd van mensen die zich aanmelden?

De meeste mensen in onze trajecten zijn tussen de 25 en 65 jaar, maar dat wil niet zeggen dat het “niets voor jou is” als je ouder of jonger bent. Belangrijkste is dat je wat wilt leren en naar jezelf wilt kijken. Onze ervaring is dat leeftijd geen rol speelt en al snel wegvalt.

+
-

Vind hier het antwoord!
Staat je vraag er niet tussen? Neem gerust contact op, wij beantwoorden je vragen graag.

Algemene vragen die gelden voor ons centrum staan hier beschreven.

Contact