Mindfulness

Mindfulness is een methode die je leert om met aandacht aanwezig te zijn in het hier en nu. Het is een vorm van aandacht waarbij je bewust stil staan bij jezelf en je opmerkzaam wordt van alle lichamelijke en geestelijke sensaties. Mindfulness helpt je te leren omgaan met bijvoorbeeld piekeren, stress klachten, depressieve gedachten en controle drang. Ook bij mensen zonder lichamelijke klachten heeft mindfulness een positief effect.

De innerlijke getuige
Door inzicht word je er bewust van gemaakt dat je naast al je gedachten een centrum hebt waar een diepe rust heerst. Dit centrum noemen we de observator, de getuige, de bron, de kern of welke benaming je aanspreekt. Tijdens onze therapie of training spreken we vaak van de getuige, omdat dit een neutrale benaming is. De getuige is een vorm van bewust-zijn en dus niet-denken. Dit betekent dat je de gedachten die je hebt los laat en bewust bent van het hier en nu. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen negatieve of positieve gedachten, omdat beide onderdeel zijn van het denken. De kracht zit in het loslaten van het denkproces als totaal, indien het denken geen doel dient. Meditatie wordt gebruikt als methode om het denkproces bewust te krijgen en vervolgens los te laten.

Visie
In onze visie is het doen van mindfulness of meditatie oefeningen geen doel op zich, maar een middel om het innerlijke rustpunt te ontdekken. Het doel is om met aandacht in het hier en nu te leven, zonder belast te zijn met oude pijn, angst of frustratie. Op die manier is het mogelijk om werkelijk te zijn en te genieten van alle ervaringen van het leven. Zowel de mooie ervaringen én de confronterende ervaringen hebben zijn waarde in ieders leven.

Stress reductie
Het afgelopen decennium heeft mindfulness in de praktijk bewezen een uitgelezen middel te zijn bij het behandelen van stress gerelateerde klachten. Mindfulness verlicht stress en verhoogt positiviteit.

Oorsprong mindfulness
De oorsprong van mindfulness ligt in het Boeddhisme en is al zo’n 2500 jaar oud.
Dr. Jon Kabbat-Zinn ontwikkelde een training, mindfulness based stress reduction (MBSR), die veel wordt gebruikt ter bestrijding van piekeren, stress, angsten, depressie (-terugval) of burn-out. Ook wel aandachtstraining genoemd.

Mindfulness bij ZEON
Binnen ZEON gebruiken we mindfulness en meditatie om inzicht te krijgen in het eigen denken en handelen. Hierdoor leer je vroegtijdig gedachtepatronen herkennen en is het mogelijk deze te doorbreken. Hierdoor ontstaat een innerlijke kalmte en rust.
We gebruiken mindfulness natuurlijk in onze Integratieve therapie en daarnaast hebben we een aantal training ontwikkeld waarin we je begeleiding in het proces van mindfulness en meditatie. Tijdens de zelfvertrouwen training leer je hoe je meer vertrouwen in jezelf kunt krijgen, in de mindfulness emotie training geef je emoties een plek.
Zoals al eerder genoemd is mindfulness en meditatie voor ons geen doel op zich, maar een manier om het innerlijk rustpunt te vinden en het denkproces daardoor te onderbreken. Onze huidige cultuur is erg gericht op het ontwikkelen van het denkproces en veel te weinig op het gewoonweg aanwezig zijn. Het denkproces biedt veel kwaliteiten, maar zorgt ook voor veel onrust. Daarom is het zinvol om een manier te hebben om het denkproces als het ware uit te zetten en echt aanwezig te zijn in het moment. Door aanwezig te zijn in het moment kom je dichter bij jezelf en je hartenergie. Uiterlijk zie je misschien weinig verschil, toch is de innerlijke ervaring totaal anders.

Terug naar alle gebruikte methodes

© 2019  |  ZEON  |  therapie, training en gezondheid   |  Kerkstraat 46  |  9745 CK Groningen  |  050 - 535 25 30