Stress oorzaken

Stress is een normaal dagelijks verschijnsel en zet je in beweging. Door stress word je alert en actief. Teveel stress werkt juist contra-productief.

Verschillende stress factoren:
– stress door historische ervaring(en)
– stress door actuele gebeurtenis
– stress door voeding
– stress door bewegingsarmoede
– stress door trauma

– stress door historische ervaring(en)
In dit eerste stuk meer over de gevolgen van een historische ervaring die stress veroorzaakt.

Een pijnlijke ervaring die achter de rug is, is niet meer actueel. Het is onderdeel geworden van je historie. Toch gebeurt het veel dat de stressbeleving niet eindigt terwijl de oorzaak van de stress is gestopt.
Een voorbeeld is pesten op school. Wanneer dit een langere tijd aan houdt, krijg je veel stress. Nadat het pesten is op gehouden kun je nog lange tijd angstig zijn voor herhaling van deze ervaring. Je bent alert en voelt je hierdoor nerveus en gespannen. Het is mogelijk dat dit jaren en soms tientallen jaren je levenshouding blijft.

Om te ontstressen van een historische stresssituatie is het nodig dat je je een aantal dingen realiseert.
–       Is de oorzaak van de stres duidelijk?
–       Is de stressoorzaak gestopt?
–       Zijn de gevoelens behorende bij de stress ervaring verwerkt?
–       Is een nieuwe levenshouding aangeleerd?

Geschikte vormen van hulp: Individuele therapie, Essence training of de Mindfulness-emotietraining

– stress door actuele gebeurtenis
Stress die nog steeds actueel is, kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een relatie of werksituatie die niet lekker loopt. Ook ziekte of een sterfgeval veroorzaakt veel stress.

Wanneer je in een actuele stress situatie zit is het juist belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Dus gezond eet, voldoende beweging krijgt en zorgt voor ontspanning. Je ziet vaak het tegendeel: makkelijke maaltijden, bankhangen en terugtrekken uit sociale contacten.

Om te ontstressen van een actuele stress situatie is het nodig dat je je een aantal dingen realiseert.
–       Is de oorzaak van de stres duidelijk?
–       Is het mogelijk de stressoorzaak te stoppen?
–       Welke gevoelens behoren bij de stress situatie?
–       Is het duidelijk wat je anders zou willen?
–       Uit je wat je wilt, nodig hebt?

Geschikte vormen van hulp: Individuele therapie, Assertiviteitstraining of de Mindfulness-meditatie training

– stress door voeding
Eten doe je dagelijks. Voor de één betekent dat 2 of 3 keer op een dag, een ander kan rustig 4, 5 keer of vaker een maaltijd of snack verorberen. Voeding geeft levensenergie, van een goede maaltijd krijg je energie.

Verkeerde voedingskeuzes kunnen lijden tot lichamelijke en psychische klachten. Vermoeidheid, een opgeblazen gevoel, winderigheid, energieloos, depressie, concentratieproblemen, diabetes type 2 zijn een kleine greep uit de klachten die met andere voedingskeuzes verholpen kunnen worden.

Om te ontstressen van stress van verkeerde voedingskeuzes is het nodig dat je je een aantal dingen realiseert.
–       Zit er voldoende levensenergie in je voeding?
–       Ben je je er altijd van bewust welke ingrediënten er in de voeding zit die je eet?
–       Hoeveel van de voeding die je eet is onbewerkt en echt natuurlijk?
–       Varieer regelmatig, hierdoor krijg je veel verschillende voedingsstoffen binnen.
–       Een gebrek aan voedingsstoffen kan milde tot zeer ernstige klachten veroorzaken!
–       Tekorten aan essentiële voedingsstoffen kunnen soms pas jaren later merkbaar worden.

Geschikte vormen van hulp: Individuele voedingsbegeleiding of de Oerdieet Lifestyle training

– stress door bewegingsarmoede
Beweging geeft energie. Vele generaties lang moesten mensen bewegen om op zoek te gaan naar voedsel of zich in veiligheid brengen voor dreigend gevaar. Pas de laatste 2 a 3 generaties is het niet langer noodzakelijk om echt te bewegen. We leven in een veilige samenleving en er is weinig echt gevaar. We kunnen de winkel binnen stappen en er is eten in overvloed. We hebben allerlei gebruiksvoorwerpen die bewegen overbodig maken.

Te weinig beweging heeft echter vergaande gevolgen voor je welbevinden, zowel lichamelijk als psychisch. Door te weinig beweging neemt je doorbloeding af, waardoor allerlei organen onder druk komen te staan en problemen krijgen met hun energie, zuurstof en afvalstoffen huishouding. Je spijsvertering verloopt slechter, er is een verhoogde kans op hart en vaatproblemen, je hebt grotere kans op overgewicht, depressieve klachten komen veel vaker voor. Ook je je immuunsysteem gaat achteruit, waardoor je sneller ziek wordt. Je hormoonhouding ontspoort sneller, waardoor je allerlei lichamelijke klachten kunt krijgen.

Om te ontstressen van stress van bewegingsarmoede is het nodig dat je je een aantal dingen realiseert.
–       Een normaal bewegingspatroon was ooit rond de 6 uur beweging per dag!
–       De minimale beweging per dag wordt geadviseerd op 30 minuten.
–       Bij cardio-beweging moet je hartslag merkbaar verhogen.
–       Bij krachttraining betekent pijn spieropbouw en dat is nodig om meer spierweefsel te krijgen.
–       Neem kleine stappen naar meer beweging, bouw het langzaam op.
–       Zorg voor afwisseling in je beweging, elke dag fietsen is goed, maar traint alleen je benen.
–       Voor mensen met overgewicht is krachttraining belangrijker, dan cardio.
–       Voor de opbouw van spierweefsel heb je eiwitten nodig en die moet je eten.
–       Beweeg voor het eten op een nuchtere maag, dat is voor elk bewegend organisme normaal.
Eerst bewegen en voedsel vinden, daarna opeten en uitrusten.

Geschikte vormen van hulp: Individuele voedingsbegeleiding of de Oerdieet Lifestyle training

– stress door trauma
We reageren allemaal verschillend op een ingrijpende ervaring. Een gebeurtenis waar de één ongeschonden uit te voorschijn komt, kan voor de ander juist heel traumatisch zijn. Een onverwachte negatieve of schokkende gebeurtenis kan trauma veroorzaken, met als gevolg psychische en lichamelijke klachten.
Zo kan iemand traumatische verschijnselen overhouden door plotseling ontslag, ziekte of een ongeluk, terwijl een ander een week later er al niet meer over nadenkt. Langdurige traumatische verschijnselen kunnen veroorzaakt worden door scheidingen, ziekenhuisopname, bijna-doodervaringen, verlating, angstige ervaringen, verhuizingen, mishandelingen of misbruik, rampen enz.

Om te ontstressen van een trauma is het nodig dat je je een aantal dingen realiseert.
–       Bij stress door trauma is er meestal sprake van dissociatie
–       Trauma is vaak een korte heel heftige emotionele ervaring
–       Kun je ontspannen praten over je traumatische ervaring of probeer je het onderwerp te vermijden?
–       Zijn er een aantal mensen uit je omgeving die weten welke traumatische ervaring je hebt mee gemaakt?
–       Trauma kan sterke lichamelijke en geestelijke klachten oproepen, zoals bijvoorbeeld laag zelfbeeld, woede aanvallen, depressie, slaapproblemen, voortdurende alertheid, emotionele afvlakking, vluchten in verdovende of verslavende middelen/gewoontes, om hier een aantal mogelijke gevolgen te noemen.

Geschikte vormen van hulp: Individuele therapie, gevolgd door de Essence training of de Mindfulness-emotietraining

© 2019  |  ZEON  |  therapie, training en gezondheid   |  Kerkstraat 46  |  9745 CK Groningen  |  050 - 535 25 30