Kritiek geven & ontvangen

Verbeter je communicatie en wordt assertief:
Omgaan met kritiek

Kritiek is en blijft een lastig onderwerp merken we tijdens de achtste trainingsavond van de assertiviteitstraining.
Veel raken mensen gespannen zodra ze kritiek willen geven of ontvangen. Met een aantal tips wordt het een stuk eenvoudiger. Wanneer je weet waar je op kunt letten zul je merken dat het je steeds beter af zal gaan.
Één van de eerste spelregels is letten of er echt contact gemaakt wordt. Tijdens onze trainingsavond leggen we helder uit dat er een duidelijk verschil is tussen kritiek geven en afzeiken. Helaas zijn er nogal wat afzeikers in ons midden en dat heeft weinig met kritiek gegeven te maken. Echt kritiek geven betekent respectvol en eerlijk zijn naar de ander. Samen kijken naar een oplossing hoe het anders of beter zou kunnen. Door te letten of de ander of je zelf contact maakt, kun je onderscheidt maken of het gaat over kritiek. Echt contact maken doe je door je open te stellen, oprecht te luisteren en oogcontact te maken.

Naast contact maken dient je boodschap helder en duidelijk te zijn wanneer je kritiek geeft. Geen lange uitleg, maar een korte, krachtige mededeling. Hierdoor blijf je zelf en de ander gefocust op het probleem wat er speelt.

De intonatie van je stem kan tevens doorslaggevend zijn of je bericht overkomt. Verwijt, geschreeuw of iets dergelijks zorgt er voor dat de ander zich af sluit en terug trekt. Zorg voor een neutrale intonatie van je stem.

Kies een geschikt moment om kritiek te geven. Wanneer iemand al met z’n jas aan in de gang staat en je maakt nog even een opmerking over het gesprek van daarnet, is de kans klein dat het bericht over komt.

Geef een suggestie wat je graag zou willen dat de ander anders gaat doen. Wat wil je wél in plaats van alleen te laten weten wat je niet wilt.

Vaardigheden bij kritiek geven:

  • Contact maken (oogcontact en luisteren)
  • Korte en duidelijke mededeling
  • Respectvol en oprecht
  • Neutrale intonatie van je stem
  • Kies een geschikt moment
  • Geef tevens helder aan wat je wel wil

Vaardigheden bij kritiek ontvangen:

  • Contact maken (oogcontact en luisteren)
  • Respectvol en oprecht
  • Vraag verduidelijking wanneer je het niet begrijpt
  • Bedankwoord naar de gever

ZEON oefening

Let deze week eens op afzeikers in je omgeven, mensen die geen contact maken en je alleen voorzien van negatieve feedback.

Meer hulp of steun nodig?

Maak een afspraak voor een kennismaking of geef je direct op voor een leerzame training van ZEON.
Bij ZEON leer je jezelf écht kennen.

© 2019  |  ZEON  |  therapie, training en gezondheid   |  Kerkstraat 46  |  9745 CK Groningen  |  050 - 535 25 30