Grenzen aangeven

Hoe geef je nou duidelijk je grenzen aan?
Deze vraag komen we regelmatig tegen binnen ons centrum.

Het lichaam als handvat
Een van de handvatten die we bieden is dat je een grens letterlijk kunt ervaren. Tijdens de assertiviteitstraining hebben we bijvoorbeeld een oefening waarbij we deelnemers er van bewust maken dat ze een grens letterlijk kunnen aanvoelen, hierdoor wordt direct duidelijk hoe lichamelijke spanning zich opbouwt door het negeren van grenzen.
Het lichaam is dé bron om naar te luisteren wanneer je meer vertrouwen in jezelf en eigen gevoelens wilt krijgen. Het lichaam is altijd eerlijk en maakt ogenblikkelijk duidelijk waar de schoen wringt. Het is daarom ook slim om het lichaam te zien als goede vriend en informatiebron.

Ieder mens heeft grenzen, neem alleen al het gegeven dat de huid de fysieke grens is van het lichaam. De moeite met het stellen van grenzen zit echter meer in de energetische grens. Dit is de grens die je merkt wanneer iets tegen je gevoel in druist, je merkt de energie in jezelf veranderen.

Wanneer er een grens bij je wordt overschreven kun je opmerken dat dit gepaard gaat met lichamelijk onrust en spanning. Er ontstaat altijd frustratie, angst of verdriet wanneer de grens is bereikt.
Sta je toe dat je grenzen langdurig worden overschreven, dan worden de klachten chronisch. Het is bij chronische spanningsklachten lastiger de oorzaak te achterhalen, maar bij de juiste aanpak is dit heel goed mogelijk. Wanneer je precies in de juiste bewoording hardop uitspreekt hoe je grenzen worden overschreden zullen de klachten duidelijker voelbaar zijn. Deze verdwijnen op het moment dat je het gevoel krijgt dat je grenzen worden gerespecteerd, zowel door jezelf en door de ander.

Het is niet handig om je gevoel weg te wuiven of streng naar jezelf te zijn. Je kunt denken ‘ik moet met niet aanstellen’ of ‘ik moet door, want ik kan mezelf/de ander niet teleurstellen’ of ‘als ik dit afrond, dan heb ik tijd voor mezelf’ enzovoort. Het zijn dé momenten dat je jezelf niet serieus neemt en voorbij gaat aan je eigen gevoelens. Een keer je gevoelens aan de kant zetten is prima, maar doe je dit regelmatig dan verlies je langzaam het vertrouwen in jezelf. Het is logisch dat de spanning in je lijf steeds meer toeneemt en uiteindelijk zo confronterend wordt, dat je er niet meer om heen kunt.

Loze argumenten om je grenzen weg te wuiven:
– Angst voor kritiek, afwijzing of conflicten
– Uit schuldgevoel
– Om hogere eisen aan jezelf te stellen of jezelf te willen bewijzen
– Vanuit een te groot verantwoordelijkheidsgevoel

Juiste het aangeven van grenzen vergroot je zelfvertrouwen en zelfrespect. Je krijgt een positiever zelfbeeld en anderen weten beter wie jij bent.

Goede argumenten om je grenzen aan te geven:
– Kom op voor je bestaansrecht
– Doorbreek oude strategieën
– Uit liefde voor jezelf

Gevolgen wanneer je je grenzen respecteert:
– Je zit gezonder in je vel en hebt minder spanningsklachten
– Je bent prettiger en meer ontspannen in de omgang met anderen
– Anderen ervaren dat een ‘ja’ ook een echt ‘ja’ is
– Je voelt je rustiger in je hoofd en zit minder te piekeren

Mocht je ondanks de inzichten en de tips moeite blijven houden om grenzen aan te geven, dan bieden we interessante trajecten om hier aan te werken. Dat kan door middel van persoonlijke coaching of door deel te nemen aan een training. Kijk hiervoor bij ons aanbod of neem contact met ons op voor een intakegesprek.

© 2019  |  ZEON  |  therapie, training en gezondheid   |  Kerkstraat 46  |  9745 CK Groningen  |  050 - 535 25 30